GLORY2!!!!!

GLORY2!!!!!

Rabu, 8 Februari 2012

"Bagus, tapi tidak cukup" atau "tidak cukup bagus"?

Perlawanan kelayakan  Olimpik Malaysia menentang Bahrain di mlm perseteruan liga Inggeris di antara Manchester dan Chelsea boleh dikatakn agar mendebarkn..Disamping seluruh mata peminat dunia tertumpu kpd perlawanan liga Inggeris tersebut, boleh dikatakan semua mata rakyat Msia tertumpu kepada perlawnaan kelayakn Olimpik tersebut, disamping ia adalah perlawanan keempat dlm kempen kelayakan peringkat kumpulan bagi Malaysia, ia adalah penentu hidup dan mati misi malaysia dlm layak ke 4 slot Olimpik dari benua Asia. Kalah bererti segalanya sudah berakhir buat Malaysia dan hanya kemenangan sahaja yg ingin dicapai sebagai pemangkin nafas baru utk sekurang2nya merebut tmpat kedua kumpulan utk perlawnan playOff, namun seperti dijangka dan resultnya pun korang dh tau kn, Malaysia tunduk 2-1 kepada Bahrain yg meletakkn titik noktah kepada Malaysia, dua perlawanan menentang Jepun dan Syria adalah pelengkap jadual bagi Malaysia, kerana sudah tiada apa yg perlu dipertahankan selain maruah pasukan (agar tidak kalah teruk?)


Hantu Kak Limah kelihatan sedih diatas kegagalan Malaysia mengulangi rekod 1980




12 terbaik Asia..apa nk kata lagi???



Menang atau kalah mmg le adat permainan, ia tak?? apa yg sudah berlaku telah pun berlaku. Sebagai seorg peminat bola, dari kaca mata dan pendapat aku lah, bleh le dikatakan "Great boyss..but still not good enough"...Malaysia sebenarnya sudah berjaya bagi aku, melayakkan diri ke kelompok 12 terbaik Asia pada kempen kelayakan kali ini sudah membuktikn sesuatu..At least nama Malaysia tetap ada di kalangan negara2 Asia yg lain seperti Jepun,Korea, Arab Saudi dan pasukan Asia celup iaitu Australia. Adakah kita melihat ada nama2 negara bolasepak yg lain yg agak setaraf dengan kita iaitu seperti Thailand, Singupura dan Indon..?? Xde kn???..Jadi,itu menunjukkan tahap kita agak kehadapan dari mereka, tp dlm konteks di benua Asia, kita boleh lah dikatakn 12 terbaik dan mungkin ke 12 terbaik(heh2,sedor diri beb).Jadi, nama2 skuad Olimpik seperti Khairul Fahmi,Mahali,Fadhli,Muslim,Irfan,Syahrul,Nazmi Faiz,Fandi Othman,Shakir,Gurusamy,Gary Steven,Amer dan ramai lg mungkin akan diingati sebahagian besar peminat kecil Malaysia(pemain bolasepak sekolah) utk dicontohi, dan dikejari rekod mereka, tidakkah itu satu perkara positif dlm bolasepak Malaysia dimasa hadapan??


  Pasukan kebanggaan kita, (diketuai Kapten popular, Khairul Fahmi),top 12 in Asia, tak perlu lah kita berasa malu

 So, kita perlu mengakui tahap kita dimana, kalau nk katakan kita setaraf dengan negara Asia Tenggara yg lain, aku rasa kita lebih sikit kot sekarang ni..dan kalau nk dikatakan kita hampir setaraf dgn gergasi bola Asia yg lain(Jepun misalnya)...Aku rasa jurangnya masih terlalu besar.....apatah lagi nk menghampiri tahap bolasepak depa. Bukan aku nk kata tak kan dpt macam tahap depa, tp kita 'boleh' menjadi seperti mereka, tapi bukan dlm masa terdekat ini. Mbe 5-10 tahun lgi..So apa yg boleh aku katakan, kita berpijak dibumi yg nyata dan tak mustahil kita boleh menongkat langit lain kali(layak ke Olimipik)....

Adiosss cikapot.(^ ^,)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan